PANDUAN MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN C(Karangan Respons Terbuka)
Masa yang dicadangkan: 45 minit
Markah : 40 markah
Bentuk Soalan
1.Soalan karangan respons terbuka adalah soalan Bahagian C Kertas 2 PMR Bahasa
Melayu.
2.Tajuk karangan respons terbuka adalah berdasarkan kombinasi bidang
interpersonal, bidang maklumat dan bidang estetika.
3.Terdapat lima soalan dalam bahagian ini. Jenis karangan yang ditawarkan
terdiri daripada karangan berformat iaitu ceramah/ ucapan/ pidato/
perbahasan/wawancara@dialog/laporan/ rencana akhbar/Surat kiriman rasmi dan
surat kiriman tidak rasmi. Karangan tidak berformat termasuklah perbincangan,
ulasan, fakta, gambaran, peribahasa/cogan kata dan cerepen.
4.Masa yang dicadangkan ialah 45 minit
5.Pelajar hendaklah menulis karangan lebih daripada 180 patah perkataan.
Bagaimana mendapat markah yang maksimum?
PERINGKAT PENCAPAIAN
DESKRIPSI
Cemerlang ( 35 – 40)
a)Sekurang-kurangnya terdapat tiga isi, huraian isi dan contoh yang relevan
b) Perlu lebih 180 patah perkataan.
- Penggunaan kata tunggal dan pelbagai kata terbitan(kata berimbuhan) gramatis
-Penggunaan pelbagai ayat majmuk gramatis tetapi terdapat kesalahan yang
minimum
- Penggunaan ejaan dan tanda baca betul
- Penggunaan kosa kata luas dan tepat.
- Idea relevan dengan huraian yang jelas berserta dengan contoh yang
sesuai.Pengolahan menarik serta berkesan, pemerganan sesuai dan format menepati
kehendak tugasan
-Terdapat ungkapan yang mudah seperti peri bahasa dan kata-kata hikmat.
Bagaimana mahir mengarang?
Gunakan semua pancaindera yang ada
- pembacaan yang meluas, mendengar, melihat, guna pengalaman sendiri dan
pengalaman orang lain.
- Beri perhatian semasa guru mengajar.
Terima soalan dengan lapang dada. Jangan panik jika soalan yang keluar tidak
bertepatan dengan cita rasa anda.
1. Analisis soalan sebelum mengarang. Mengapa?
a) memastikan kita membaca soalan dengan teliti.
b) Menentukan kata kunci dan kehendak soalan.
c) menentukan format karangan.
d) karangan tidak terpesong.
2. Takrif karangan/soalan
Takrif soalan tidak difahami mengakibatkan pelajar menulis lain daripada apa
yang dikehendaki oleh soalan (jawab mengikut kehendak soalan bukan jawab apa
yang anda tahu)
3. Pastikan format karangan yang
dikehendaki. Kelalaian anda tidak
mengikut format yang betul, anda
kehilangan tiga markah.
4. Pendahuluan karangan.
Apa fungsinya?
- memperkenalkan tajuk karangan.
- menarik perhatian pembaca
- memudahkan penulis meneruskan penulisan.
Jenis-jenis pendahuluan
Pendahuluan jenis pendapat
Pendahuluan jenis definisi
Pendahuluan jenis suasana
Pendahuluan jenis persoalan
Pendahuluan jenis peribahasa
5. Sistem Perenggan
Perenggan yang sempurna sewajarnya mempunyai tiga komponen iaitu isi, huraian,
dan contoh.
5.1 Kriteria menyusun perenggan dalam karangan
- mendahulukan isi yang penting
- setiap perenggan mempunyai urutan
- huraian antara perenggan lancar dan berkembang
- perenggan perlu seimbang
PMR – Sekurang-kurangnya lima perenggan – pendahuluan, tiga isi, dan
penutup/kesimpulan/rumusan
6.Penutup/kesimpulan/rumusan
Perkara yang perlu diberi perhatian
i) kesimpulan mesti lembut tetapi berkesan.
ii) jangan ulang isi yang telah dikemukakan.
iii) Gunakan penanda wacana
Kriteria semasa membuat penutup;
i) Pendapat pengarang tentang kedudukan sesuatu isi yang diberi.
ii) Kemukakan sokongan atau bantahan/positif atau negatif
iii) Akibat atau kesan/implikasi
iv) Cadangan atau nasihat yang berkaitan
Secara mudah, ayat-ayat dalam bahagian penutup dapat disusun seperti berikut;
Ayat 1: Rumusan ataupun kesimpulan menyeluruh tentang isi perbincangan/huraian
Ayat 2: Menyatakan cadangan ataupun saranan yang sesuai mengikut tajuk atau
kehendak soalan.
Ayat 3: Menyatakan harapan tentang isi yang telah dihuraikan dalam bahagian
isi.
Ayat 4: Menyatakan pendirian tentang pokok persoalan yang telah dikemukakan
dalam isi.
Kepentingan
Untuk menunjukkan sesuatu perenggan itu merupakan penutup dalam karangan
mulakan dengan perkataan “kesimpulannya” atau “berdasarkan huraian”.
Catatan:
Masukkan juga ungkapan, kata-kata hikmat, pantun, peri bahasa dan sebagainya
asalkan bersesuaian.
7. Memanfaatkan statistik penting
Tujuan:
- gaya penulisan lebih menarik
- meyakinkan pembaca.
- pelajar membuat rujukan sebelum mengarang.
8.Pendapat tokoh tertentu
Tujuan:
- menguatkan hujah yang diberi
- meyakinkan pembaca
9. Ayat dan frasa yang indah/peri bahasa/kata-kata hikmat/kata-kata
pujangga/petikan daripada kitab suci/ petikan daripada Al-Hadis/pepatah
daripada bahasa lain dan lain-lain.
Tujuan:
- ayat menjadi lebih mantap dan tepat
- menarik minat pembaca
- kepelbagian gaya bahasa
- mewujudkan perbendaharan kata yang luas.
- Kematangan bahasa penulis
Peribahasa:
Simpulan bahasa; angkat kaki, buka mata
Perumpamaan; bagai aur dengan tebing
Bidalan: ada udang di sebalik batu
Pepatah: ada kerak ada nasi
Kata-kata hikmat – tujuannya ialah untuk menimbulkan semangat dan kesedaran
tentang pentingnya sesuatu nilai hidup.
Bahasa jiwa bangsa
Ilmu pelita hati
Kepentingan dalam penulisan karangan
- ayat menjadi lebih mantap dan tepat
- menarik minat pembaca
- kepelbagaian kosa kata dan gaya bahasa
- kematangan bahasa penulis
Penggunaan penanda wacana dalam penulisan
Kepentingan/Kegunaan/Manfaat
- dapat menghubungkan ayat dengan ayat
- menghubungkan antara perenggan untuk menunjukkan kesinambungan idea, dan
penulisan menjadi lancar.
Contoh penanda wacana;
Dengan ini, sememangnya, sejajar dengan itu, sementelahan pula, pada
kebiasannya, umumnya, meskipun demikian.
10. Ejaan
Sangat penting dalam penulisan. Ejaan yang salah akan dipotong sebanyak 2
markah untuk ejaan yang salah. Kesalahan kata yang sama dalam penulisan tidak
akan dikira.
11. Tata bahasa
i. kesalahan dari segi kata
kata ganti diri, kata bilangan, penjodoh bilangan, kata sendi, kata hubung,
kata tanya, kata pemeri, kata nafi, kata majmuk, kata adjektif dan kata
penguat.
ii. Kesalahan daripada segi frasa
Frasa nama; bentuk jamak,
hukum DM
Frasa adjektif
Penggunaan kata penguat,
kata berawalan teR+kata
penguat, penggandaan
iii. Kesalahan daripada segi ayat
Ayat tergantung, struktur ayat yang salah, ayat majmuk gabungan, ayat majmuk
pancangan dan penggunaan partikel “kah” dalam ayat tanya.
iv. Kesalahan imbuhan
- awalan – beR, teR-, mempeR-
- akhiran – an, -kan
- apitan – meN.....kan, mempe...kan,mempeR....I
Kesalahan perbendaharaan kata
- Penggunaan kata tidak tepat
- Kata banyak makna
- Kata hampir sama makna
12. Kesalahan kosa kata
- kata tidak tepat
- kata banyak makna
- kata hampir sama makna
13. Tanda baca
- noktah, koma, titik dua dan lain-lain
Penyelesaian – harus cermat dan
berhati-hati semasa menulis.
14.Struktur ayat
Tidak janggal dan dapat difahami oleh pemeriksa
Mengikut kaedah tata bahasa yang betul.
15.Keseimbangan perenggan
Setiap perenggan hendaklah hampir sama jumlah perkatannya.
16.Kematangan fikiran – beri contoh yang sesuai
17.Tulisan – tidak semestinya cantik tetapi dapat dibaca oleh pemeriksa
Catatan – Karangan yang melebihi 180 patah perkataan memberi “imperision’ yang
positif kepada pemeriksa.
Senarai semak (Selesai membuat karangan)
Tujuan – karangan menjadi lebih sempurna/baik
i. mendapat markah yang maksimum
1. nombor soalan
2. takrif karangan
3. format karangan
4. pendahuluan karangan
5. pastikan sekurang-kurangnya tiga isi, huraian dan contoh. Bina Lima
perenggan.
6. perenggan yang seimbang
7. ada statistik yang bersesuaian
8. frasa yang indah
9. penanda wacana
10. ejaan yang jelas
11. struktur ayat
12. kematangan fikiran
13. tulisan dapat dibaca
14. jumlah perkataan yang cukup
(200 patah perkatan0
15. hantar jawapan
16. DOA – Anda dilahirkan di dunia bukan untuk menjadi lemah. Carilah
ubat/penawar yang mujarab untuk mengatasi segala masalah anda.
No comments:
Post a Comment